کد مطلب:95228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

اعتراف تلخ











ما شیعیان باید اعتراف كنیم كه بیش از دیگران درباره كسی كه افتخار نام پیروی او را داریم ظلم و لااقل كوتاهی كرده ایم، اساسا كوتاهیهای ما ظلم است. ما نخواسته و یا نتوانسته ایم علی را بشناسیم، بیشتر مساعی ما درباره تنصیصات رسول اكرم صلی اللَّه علیه و آله درباره علی علیه السلام و سب و شتم كسانی است كه این نصوص را نادیده گرفته اند بوده است نه درباره شخصیت عینی مولا علی. غافل از اینكه این مشكی كه عطار الهی بحق معرف اوست خود بوی دلاویزی دارد و بیش از هر چیز لازم است مشامها را با این بوی خوش آشنا كرد یعنی باید آشنا

[صفحه 55]

بود و آشنا كرد، معرفی عطار الهی به این منظور بوده كه مردم با بوی خوش آن آشنا شوند نه اینكه به گفته عطار قناعت ورزند و تمام وقت خویش را صرف بحث در معرفی وی كنند نه آشنائی با او.

آیا اگر نهج البلاغه از دیگران می بود با او همین گونه رفتار می شد؟

كشور ایران كانون شیعیان علی علیه السلام است و مردم ایران فارسی زبانند شما نگاهی به شرحها و ترجمه های فارسی نهج البلاغه بیافكنید و آنگاه درباره كارنامه خودمان قضاوت كنید.

بطور كلی اخبار و احادیث شیعی، و همچنین دعاهای شیعی، از نظر معارف الهی و همچنین از نظر سایر مضامین، با اخبار و احادیث و دعاهای مسلمانان غیر شیعی، قابل مقایسه نیست، مسائلی كه در اصول كافی یا توحید صدوق یا احتجاج طبرسی مطرح است، در هیچ كتاب غیر شیعی مطرح نیست. آنچه در كتب غیر شیعی، در این زمینه مطرح است احیانا مسائلی است كه میتوان گفت قطعا مجعول است زیرا بر خلاف نصوص و اصول قرآنی است و بوی تجسیم و تشبیه می دهد. اخیرا هاشم معروف حسنی در كتابی كه به نام «دراسات فی الكافی للكلینی و الصحیح للبخاری» تالیف كرده است ابتكار خوبی به خرج داده، مقایسه مختصری میان صحیح بخاری و كافی كلینی از نظر روایات مربوط به الهیات به عمل آورده است.


صفحه 55.